Έρευνα: Μικρές αλλαγές κατά τις συνήθεις οδοντιατρικές επισκέψεις κάνουν τη διαφορά για τα παιδιά με αυτισμό!

Εμπνευσμένη από την προσωπική της εμπειρία, η μητέρα ενός πεντάχρονου παιδιού με αυτισμό, η  υγειονολόγος και υποψήφια Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Plymouth, Nicole Thomas, δημοσίευσε μια νέα έρευνα, ελπίζοντας ότι θα συμβάλει ώστε οι οδοντιατρικές εξετάσεις να γίνουν λιγότερο στρεσογόνες  για τα παιδιά με αυτισμό. Όπως αναφέρει η ίδια, το να δίνεις στα παιδιά τη δύναμη να επιλέγουν, ακόμη και κάτι απλό, όπως για παράδειγμα το χρώμα του στοματικού διαλύματος που χρησιμοποιούν μετά από έναν οδοντιατρικό έλεγχο, μπορεί να κάνει τις επισκέψεις στο οδοντιατρείο πολύ πιο εύκολες για αυτή τη μερίδα των νεαρών ασθενών.

H κ. Τhomas πήρε συνεντεύξεις από 17 γονείς σχετικά με τις εμπειρίες τους από τις επισκέψεις των παιδιών τους στο οδοντιατρείο για συνήθεις οδοντιατρικές εξετάσεις. Εργάστηκε με ερευνητές στη Μονάδα Έρευνας Peninsula Cerebra (PenCRU) στο Πανεπιστήμιο του Exeter Medical School και έλαβε συμβουλές από  τα μέλη PenCRU Family Faculty,  μιας ομάδας γονέων παιδιών με αναπηρία.

Η έρευνα φανέρωσε πέντε τομείς που βελτίωσαν τις πιθανότητες για μια επιτυχημένη οδοντιατρική επίσκεψη, με τη σαφή επικοινωνία μεταξύ γονέων και επαγγελματιών να έχει κεντρικό ρόλο στη διασφάλιση μιας θετικής εμπειρίας.

«Η επίσκεψη στον οδοντίατρο μπορεί να είναι δύσκολη για κάθε παιδί, αλλά γνωρίζω από προσωπική εμπειρία ότι το να πας ένα παιδί με αυτισμό για μια τακτική εξέταση μπορεί να είναι πραγματικά αγχωτικό για όλους όσους εμπλέκονται, από τον τεράστιο όγκο της προετοιμασίας πριν από την επίσκεψη, μέχρι τον μετέπειτα αντίκτυπο, εάν είναι ανεπιτυχής», ανέφερε η κ. Thomas. «Έτσι εγώ, με την εξαιρετική υποστήριξη της μέντορος μου, Sharon Blake από το Πανεπιστήμιο του Exeter έμεινα έκπληκτη από τις μικρές αλλαγές που απαιτούνται και που όμως θα μπορούσαν να κάνουν μια πραγματικά σημαντική διαφορά».

Όλοι οι γονείς δήλωσαν ότι τα παιδιά τους ήταν υπερευαίσθητα στα συναισθήματα και την αρνητική γλώσσα του σώματος των γύρω τους, γεγονός που καθιστά τις οδοντιατρικές εξετάσεις μια πρόκληση. Η ευελιξία στην πραγματοποίηση μικρών προσαρμογών στον περιβάλλοντα χώρο και η χορήγηση της δυνατότητας επιλογής στα παιδιά, όπως είναι το χρώμα του στοματικού διαλύματος ή η ένταση του φωτός, ήταν αποτελεσματικές ώστε οι νεαροί ασθενείς να αισθάνονται λιγότερο άγχος. Η συμπεριφορά ολόκληρης της οδοντιατρικής ομάδας, από τους ρεσεψιονίστ μέχρι τους κλινικούς επίσης επιδρά στην συμπεριφορά του παιδιού. Παράλληλα,  η σιγουριά που αισθάνονται οι γονείς κατά την επίσκεψη στον οδοντίατρο αναδείχθηκε σε βασικό παράγοντα επιτυχίας.

«Μερικοί γονείς σέβονται την άποψη του οδοντιάτρου τόσο πολύ που δεν έχουν το θάρρος να ρωτήσουν για το τι να περιμένουν και να ζητήσουν αλλαγές στο περιβάλλον, αλλά αυτή η μελέτη δείχνει ότι η σαφής και ανοιχτή επικοινωνία και από τις δύο πλευρές δημιουργεί μια συνεργατική σχέση που λειτουργεί προς το συμφέρον όλων» , δήλωσε η κ. Thomas.

Επίσης, είναι πολύ σημαντικό, τα παιδιά τα οποία αδυνατούν να διαχειριστούν την επίσκεψη σε ένα συμβατικό οδοντιατρείο να παραπέμπονται σε εξειδικευμένες οδοντιατρικές υπηρεσίες, ώστε να μην παρατείνεται η αγωνία τόσο των ίδιων όσο και των οικογενειών τους. H κ. Τhomas  ελπίζει ότι η μελέτη θα δώσει τη δυνατότητα στους γονείς να αισθάνονται μεγαλύτερη σιγουριά ώστε να στηρίξουν τις εξατομικευμένες  ανάγκες των παιδιών τους και να βοηθήσουν τους επαγγελματίες της στοματικής υγείας, όπως η ίδια, να αντιληφθούν το  πώς οι μικρές αλλαγές που μπορούν να ενσωματώσουν στη συνήθη οδοντιατρική διαδικασία μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά.

«Το επόμενο βήμα μας είναι να συνεργαστούμε με τους οδοντιάτρους, τις ομάδες υποστήριξης του αυτισμού και τις φιλανθρωπικές οργανώσεις για να ευαισθητοποιήσουμε την κοινή γνώμη σχετικά με τα ευρήματα της μελέτης. Ελπίζουμε ότι η προώθηση μικρών αλλαγών θα έχει αντίκτυπο σε μεγάλο αριθμό ανθρώπων», δήλωσε η κ. Thomas.

Η μελέτη με τίτλο «Autism and Primary Care Dentistry: Parents’ Experiences of Taking Children With Autism or Working Diagnosis of Autism for Dental Examinations» δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό International Journal of Pediatric Dentistry.

*Πηγή:www.dentistrytoday.com